עצי בונסאי – מיפן ועד הוליווד

בונסאי, בהגדרתו הפשוטה, הוא האומנות והמדע של גידול עצים ושיחים מיניאטוריים בעציצים דקורטיביים. המילה בונסאי היא צירוף מילים בשפה היפנית: בון- מגש או עציץ ו סאי- שתול ב-. כך שמשמעות המילה בונסאי היא פשוט “שתול בעציץ”. באופן מקרי (או אולי לא) פירוש המילה בונסאי בשפה הסינית זהה ליפנית. 

נכתב על ידי צמחמד

יכול להיות שבפעם הראשונה שנתקלתם בעץ בונסאי השתהתם לרגע, הנה יושב מולכם עץ חי במלוא הדרו בעל גזע מרשים, שורשים מפותחים ומראה מחוספס ובוגר האופייניים לעץ בגודל מלא. 

לעיתים אנשים חושבים שבונסאי הוא זן מסוים של עץ, אולם בונסאי יכול להיות כל עץ או שיח והוא ייחשב ככזה כאשר מיישמים עליו את שיטות הטיפוח והעיצוב של עצי בונסאי הכוללים גיזום עלווה, גיזום שורשים, כיפוף ענפים ועוד.

טעות נפוצה נוספת היא לחשוב שעץ הבונסאי עבר תהליכי נינוס או גימוד אך אין הדבר כך. עצי בונסאי שומרים על מימדיהם הקטנים בשל תהליכי גיזום שורשים ועלווה קפדניים ובשל העובדה שהתפתחות שורשיהם מוגבלת והם שתולים בעציץ. למעשה בכל עץ בונסאי מגולם הפוטנציאל להיות ככל העצים אם למערכת השורשים שלו יהיה מספיק מרחב. במילים אחרות, אם תוציאו את עץ הבונסאי שלכם מהעציץ ותשתלו אותו באדמה הוא יגדל להיות עץ בגודל מלא.

עולם הבונסאי יכול להיראות לפעמים כעטוף בערפל ואפוף מסתורין, ממבט ראשון ניתן היה לחשוב שהטיפול בבונסאי מתיש או מסורבל, אולם ברגע שהדבר יבחן קצת יותר לעומק יהיה ניתן לגלות שהטיפול בבונסאי אינו דורש יותר מאשר עקרונות גינון פשוטים יומיומיים.

מקורו של הבונסאי

סביר להניח ששמעתם ויכוחים רבים מהסוג הזה: למי מגיע הקרדיט למחשב הביתי- מייקרוסופט או APPLE? איזה איטריות היו קודם הפסטה באיטליה או הנודלס בסין? ולאיזו עדה מגיע הקרדיט על החמין?

הויכוח סביב מקורו ופיתוחו של הבונסאי הראשון אינו שונה ומבלי לפגוע ברגשותיהם של הטוענים לכתר נפרט את הטענות של כל אחד.

בונסאי בסין

האימפריה הסינית ידועה בגנים הקיסריים היפייפיים שלה, התיעוד הראשון של גנים סיניים הוא מהמאה ה16 לפני הספירה ולפי מקורות רבים אומנות הבונסאי החלה בסין ולמעשה הסינים היו הראשונים שהחלו לטפח עצים ושיחים בכלי קרמיקה.

הנוף הטבעי בסין הוא אחד הנופים היפים בעולם, ההרים הנישאים, הגבעות והמרחבים עוצרי הנשימה סיפקו לאדריכלים הסינים השראה ליצירת גנים המשקפים את הנוף הטבעי שהכירו, הסינים בעצם ניסו לביים ולהעתיק את העולם האמיתי אל תוך הגנים שלהם ובכך יצרו גנים שהם סוג של עולם מיניאטורי.

בונסאי בסין

ניכר היה שהסינים ידעו להעריך אומנות ואסתטיקה ובאותן תקופות כבר פיתחו את אומנות הציור על עציצים והפיכתם ליפים ואסתטיים. לימים עציצים דקורטיביים אלו היוו חלק עיקרי ובלתי נפרד מאומנות הבונסאי.

כחלק מחייהם הדתיים הסינים האמינו שניתן להשיג חיי נצח ושהאדם יכול להמשיך לחיות עם אותו גוף על כדור הארץ למשך אלפי שנים, בעיקבות אמונה זו נזירים סינים רבים חקרו צמחים ומינרלים שונים בתקווה לגלות את סם החיים. במהלך החיפושים והמחקרים הרבים הסינים רכשו ידע רב בכל הקשור לרפואה טבעית וכפי שאנחנו מכירים בשם “רפואה סינית”.

במהלך מסעות המחקר שלהם הנזירים הסינים היו סוחבים עימם פסלים מיניאטורים של הרים מאחר והם האמינו שהפעולה של הפיכת משהו למיניאטורי מעניקה לאותו חפץ כוחות מרוכזים של קסם, זה מסביר את הלך הרוח בתקופה שפיתחו עצי בונסאי והאמונה החזקה בין הקשר של עצי בונסאי לחיי אלמוות.

וכך, בצורה טבעית ההיסטוריה מובילה אותנו לפיתוחו של עץ הבונסאי הראשון- לאחר גילוי תרופות מרפא מופלאות הנזירים היו צריכים למצוא דרך לסחוב עימם את כל צמחי המרפא וכך פיתחו את השיטות של הפיכת עצים ושיחים בוגרים לעצים ושיחים במימדים קטנים השתולים בעציץ כך שיוכלו לשאת אותם עימם בקלות לכל מקום שהלכו.

נציין גם שמקורות אחרים טוענים שהנזירים פיתחו את הבונסאי כי הם רצו למצוא דרך להכניס את הטבע שראו בחוץ אל תוך המנזר בו הם שהו מרבית מזמנם. 

ישנם סיפורים ואגדות רבות ומרתקות בנושא הפיתוח של עץ הבונסאי הראשון, הסינים בכלל קראו לאומנות הפיכת עצים למיניאטורות “פנג’ינג” או “פנסאי” והמונח בונסאי נטמע בהיסטוריה היפנית.  

עץ בונסאי בסין

Penzai mural in the Tang Dynasty tomb of Prince Zhanghuai, 706 A.D. (Photo: WikimediaCommons Public Domain)

בונסאי ביפן

בעבר כמו גם בהווה, היתה יפן מדינה צפופת אוכלוסין עובדה זו השפיעה על גודל הגנים ולרוב הגבילו את האדריכלים בגודל הגנים שהיו צריכים לעצב. זה אילץ את המתכננים להיות יצירתיים בעיצוב ולהצליח להביא את הסביבה הטבעית במרחב עבודה קטן. אולי זו אחת הסיבות שהגנן היפני התמקד בפרטים הקטנים ופחות בנוף הרחב והפנורמי.

עבור היפנים, לפרחים, עצים ואפילו סלעים יש ערך רב והם מאמינים שלהצליח ללכוד את הטבע בעץ מניאטורי זה למעשה להכניס את מהותו של הטבע אל תוך הבית.

על- פי הספרות, העדות העתיקה ביותר של של עץ בונסאי נמצאת בציור יפני על דף גליל (האופייני לאומנות האסייתית) ובו עץ מיניאטורי השתול בעציץ קרמיקה.

ביפן החלה לגדול הפופולריות לעצים מיניאטוריים, כאשר באותה תקופה הם היו בבעלות אריסטוקרטיים ואנשים מהמעמד הגבוה בלבד, גננים יפנים מתוחכמים לקחו את זה צעד אחד קדימה והחלו לפתח את השיטות והטכניקות להפיכת עצים לעצי בונסאי מיניאטורים ואחרי שנים של עבודה הפכה אומנות הבונסאי למה שאנחנו מכירים היום.

רוב אמני הבונסאי והמאסטרים המובילים בעולם הבונסאי הם יפנים. 

מאסטר בונסאי הוא אדם שלמד את אמנות הבונסאי במשך שנים והוכיח את יכולותיו באומנות ויצירת עצי בונסאי. 

בעולם כולו יש רק אישה אחת שקיבלה את התואר מאסטר בונסאי ושמה צ’יאקו יאממוטו מיפן.

בונסאי ביפןצ’יאקו יאמאמוטו מתוך הראיון שלה בBBC

בונסאי בוייאטנם

חשוב להזכיר דעה נוספת אף שהיא לא ממש פופולרית והיא שמקורו של הבונסאי הוא בוייאטנם.
הדבר שנוי במחלוקת ולא תצליחו למצוא הרבה עדויות לכך שזו האמת, אך אם תטיילו בוייאטנם תוכלו למצוא המון עצי בונסאי בגדלים שונים, מגודל של קופסת גפרורים ועד חבית גדולה.

אם תדברו עם המקומיים הם יספרו לכם איך אבות אבותיהם הם אלו שפיתחו את הבונסאי ושוייטנאם היא המקור האמיתי, הם יספרו גם שהסינים העתיקו מהם ושהיפנים העתיקו מהסינים.

בונסאי בתרבות המערבית

ובכן, התרבות הסינית, היפנית והויאטנמית רחוקות שנות אור מהתרבות המערבית ובכל זאת הבונסאי הפך לאהוב וצבר פופולריות גם בצד השני של העולם.  

על פי ממצאים תיאורו הראשון של עץ בונסאי בשפה מערבית היה בשנת 1604 בשפה הספרדית בו תואר כיצד סינים שהיגרו לאיים פיליפינים גידלו לעצמם עצי פיקוס מיניאטוריים. התיעוד הראשון בשפה האנגלית היה בשנת 1637, באותה תקופה מטיילים רבים שטיילו ביפן או סין ציינו ביומנם את העצים הננסיים שראו שם. 

שנים אלה מציינות את תחילתה של כניסת הבונסאי למודעות בתרבות המערבית אך בתקופה זו עדיין מעט מאוד אנשים הכירו את האמנות והתחום.

רק כ-200 שנים לאחר מכן הופיעו עצי בונסאי בתערוכות בצרפת, בריטניה וארצות הברית. וגם אז הבונסאי לא היה מאוד מוכר והעצים שהוצגו בתערוכות יובאו מיפן, כלומר אומנות טיפוח הבונסאי עדיין לא היתה ידועה ובשימוש אצל אנשי המערב.

לאחר מלחמת העולם השנייה החלו להיות יותר ויותר תערוכות בונסאי בעולם ואיתן עלתה המודעות. דבר נוסף שקרה באותה תקופה הוא שהחלו להיכתב ספרים ומדריכים על עצי בונסאי בשפה האנגלית והם הנגישו את הטכניקות והשיטות לגידול בונסאי לכל אחד שחפץ היה לגדל בונסאי. כך גם החלו להיפתח קורסים ביפן וברחבי העולם שלימדו אנשים ללא רקע בעיצוב בונסאי איך להתחיל לגדל ולטפח עצי בונסאי בעצמם.

כיום עצי בונסאי הפכו לדבר אוניברסלי וחובק עולם, קיימים מאות ספרי לימוד והדרכה שתורגמו להמון שפות. יש גם מועדונים של חובבי בונסאי, פורומים, מגזינים וסרטוני הדרכה ביוטיוב.

בונסאי בסרטים מוכרים

עצי בונסאי מככבים בכמה מהסרטים המוכרים והמפורסמים, הנה כמה מהם:

קראטה קיד:

מיסטר מיאגי מספר לדניאל שהוא למד את טכניקות עיצוב הבונסאי מאביו באוקינאווה- אי שנמצא מתחת ליפן וסין. דניאל מתעניין וממשיך לשאול שאלות. מיסטר מיאגי אומר לדניאל לנסות לגזום ולעצב בעצמו את אחד מהעצים בחנות אבל דניאל נלחץ ואומר שהוא לא רוצה כי הוא לא למד את זה, לא יודע איך לעשות זאת ומפחד להרוס את העץ. מיסטר מיאגי מרגיע אותו, ואומר לו משפט שלימים הפך למפורסם בקרב חובבי בונסאי: “חשוב רק על העץ” Think only tree” לבסוף דניאל מתחיל לעצב את העץ ואף לוקח אותו הביתה להמשיך ולהתאמן.

בהמשך הסרטים דניאל חושב שהוא הרג את העץ שלו וברגע משבר מיסטר מיאגי מראה לו שהעץ שלו לא מת הוא אומר לו ש”הוא ישרוד כי יש לו שורשים חזקים, בדיוק כמו שיש לך דניאל”.

בונסאי בקראטה קיד

עץ בונסאי בסרט קראטה קיד

עץ בונסאי קראטה קיד

חולית (החידוש 2021)

בחידוש הסרט חולית אפשר לראות ממש ב5 דק הראשונות של הסרט את עצי הבונסאי המפוארים שזכו למיקום של כבוד בחדר האוכל.

בונסאי בסרט חולית

עץ בונסאי בסרט חולית

ה-100

עץ הבונסאי מופיע בעונה הראשונה בסדרה המצליחה של נטפליקס. בני האדם האחרונים חיים כבר המון שנים בתיבה- כך הם קוראים לספינת החלל שלהם ששטה בחלל. הדת והאמונה של בני האדם על התיבה מתמקדת בתקווה לחזור לכדור הארץ, 

אנשי התיבה מגדלים ומטפחים את עץ הבונסאי שהוא העץ האחרון מכדור הארץ. המאמינים אף תורמים מהקצאות המים שלהם לטובת ההשקייה שלו מאחר והוא מסמל את התקווה לשוב לכדור הארץ.

כאשר מחליטים  לשלוח 100 נערים ונערות מהתיבה לכדור הארץ כדי לבדוק אם ניתן לחיות שם אחת הדמויות (וולס) מנסה להיצטרף אליהם. מאחר ושלחו לכדור הארץ רק את הנערים הפושעים של התיבה וולס מנסה להישלח לכלא על ידי פגיעה בעץ האחרון. למרות שהצליח לפגוע בעץ העץ שרד.

לבסוף, וורה קיין שהיתה המנהיגה הרוחנית על התיבה מבקשת לפני מותה שבנה ייקח את העץ וישתול אותו בכדור הארץ. וכך הוא עושה.

בונסאי ה-100

עץ בונסאי בסרט ה-100

סטארטראק- מסע בין כוכבים

כל כך הרבה עצי בונסאי הופיעו בסדרה וברוב העונות של מסע בין כוכבים. ולפניכם חלק מהם:

“במסע בין כוכבים חלל עמוק 9” (1993-1999) במגורים של קייקו ומיילס אובריאן על הספינה רואים הרבה פעמים עצי בונסאי כמו בפרק הזה שעוץ לי גוץ לי קופץ לביקור על הספינה ומפחיד את ילדתם.

עוץ לי גוץ לי עם בונסאימסע בין כוכבים: חלל עמוק 9 עונה 1 פרק 15

בעונה 5 קייקו אובריאן נוסעת לחמישה ימים למשימה ומשאירה את עצי הבונסאי שלה לטיפולו של בעלה מיילס, הוא מבצע את הנחיותיה מילה במילה אך ג’וליאן באשיר (קצין הרפואה הראשי) מחליט להשקות את עצי הבונסאי שלה על דעת עצמו, הוא משקה הרבה יותר מידי והורג את הצמחים.

עץ בונסאי במסע בין כוכביםמסע בין כוכבים: חלל עמוק 9 עונה 5 פרק 5

“במסע בין כוכבים: הדור הבא” (1987-1994)- סדרה בת 7 עונות העוקבת אחרי עלילותיה של ספינת החלל אנטרפרייז, בכיתת הלימוד על הספינה יש מספר עצי בונסאי מסוגים שונים.

עץ בונסאי מסע כוכביםמסע בין כוכבים: הדור הבא עונה 4 פרק 7

בסוף עונה 7 באחד מהיקומים המקבילים, אפשר לראות עץ בונסאי מקסים במשרדה של קפטן בוורלי קרושר

מסע בין כוכבים הדור הבא עונה 7 פרק 25

מכוניות 3

כן גם בסרט הילדים אפשר לראות עץ בונסאי

עץ בונסאי בסרט מכוניות

תוכלו למצוא עצי בונסאי בעוד המון סרטים כמו בלייד ראנר, מולאן, מטורף (סדרה בנטפליקס עם אמה סטון וג’ונה היל) ואפילו במשפחת סימפסון וזו אחת ההוכחות להשפעה של העצים האלה על התרבות שלנו.

לסיכום

משחר ההיסטוריה שלהם ועד היום עצי בונסאי היוו סמל של הרמוניה, אסתטיקה, רוגע, איזון ואפילו קסם.

אנו מאחלים שתיזכו להינות מאומנות הטיפוח והעיצוב של עצי בונסאי ובכך תמשיכו מסורת של מעל אלף שנים.

בהצלחה!  

לשיתוף המאמר:

פייסבוק
ווטסאפ
אימייל